dinsdag 8 januari 2008

Google Rocks! Rules! Googles! - Part two

Beste vrienden,

Sinds een klein weekje laat ik deze site analyseren door iets dat ik in mijn lofpost aan Google nog niet eens vermeld had: Google Analytics, een bijzonder krachtig hulpprogrammaatje die je vanalles vertelt over de manier waarop je site bezocht wordt. Niet enkel hits, want dat vertelt niets. Eén bezoeker kan namelijk vijf keer komen kijken, of één keer komen kijken en eigenlijk maar een seconde op je site geweest zijn, omdat hij gewoon het verkeerde aangeklikt had. Het aantal unieke bezoekers is al een betere graadmeter, en als je dan ook nog dingen weet zoals het aantal bezoekers dat terugkeert, welke pagina's het meest gelezen worden, en hoe die mensen op je site terecht komen, nou, dan kun je je wel een beeld vormen van hoe je blogwerk ontvangen wordt. Een klein overzicht met wetenswaardigheden:


Gestart op 2 januari en going skyhigh! Het bezoekersaantal twijfelt een beetje in het begin, maar met de publicatie van het stuk "Laudatio Urbain Servranckx - Serendipiteit" stijgt het gemiddeld dagbezoek van rond de vijftig plots tot 100 unieke bezoekers per dag. Hopelijk zet de trend zich zo voort. :)



Hoe vindt men de weg naar mijn site? Blijkbaar vooral via links van andere webstekken. Top drie van de verwijzende sites naar mijn blog zijn www.jongn-va.be, www.knack.be en www.inflandersfields.eu. Bijna 20 % van de mensen vindt mijn site via het direct intypen van het adres op de balk (dat zijn de interessantste, die wisten al dat ik bestond) en de rest komt via zoekmachines terecht, vooral Google. Enkele leukere verwijzingen van andere sites: blog.seniorennet.be en forum.politics.be. :)





















Nog enkele interessante cijfers, zoals bijvoorbeeld de gemiddelde paginaweergaves. Blijkbaar worden per bezoek gemiddeld bijna drie pagina's bekeken. Vergelijk je dat met de gemiddelde tijd op de site, dan merk je dat mijn lange artikels zichzelf wat afstraffen: in 4 minuten kun je geen drie artikels gelezen hebben, denk ik dan. Bij nader onderzoek blijkt echter dat die gemiddelden maar aanwijzingen zijn. Op zondag 6 januari was die gemiddelde tijd véél hoger (5,5 minuten) waardoor ik er redelijk mag van uitgaan dat de 102 bezoekers van die dag het artikel over Urbanus uitgelezen hebben. En dat is wel leuk natuurlijk.

Het weigeringspercentage vertelt iets meer over het aantal mensen dat bij de eerste weergave van de pagina meteen weer wegklikt. Dat hobbelt wat, en stabiliseert zich nu op iets meer dan de helft van mijn bezoekers. Ook hier acht ik de lange posts verantwoordelijk. Mensen komen op mijn pagina, scrollen even om te zien hoe lang de boel is, en klikken dan weg. "Dat doen we later eens", wordt vast gedacht. De nieuwe bezoeken liggen nog hoog, maar deze blog heeft dan ook nog niet zoveel bekendheid.


De bezoekersloyauteit dan: 70 % van de mensen is nieuw, maar dat wisten we uit vorige cijfers al. De mensen die "anciens" zijn, komen meestal nog eens terug, en de die-hards, tja die hou je niet tegen: 20 % komt meer dan twee keer terug. Maar omdat dit pas gaat over één weekje, kun je daaruit nog niet veel besluiten trekken eigenlijk.


De kaartoverlay dan. De stipjes worden volgens relatieve grootte aangeduid, en meteen zie je de grootste lezerskernen zitten: in het Antwerpse (daar zullen de mensen van de VVB wel voor iets tussen zitten) en in het Brusselse (herkomst weet ik niet zo goed). In Ieper zie je een gigantische stip, maar ik heb me laten vertellen dat dat komt doordat niet elke provider het exacte IP-adres van zijn cliënten doorgeeft. Het kan dus zijn dat mensen uit het landelijke Heuvelland of Poperinge die mijn site bezoeken, allemaal als Ieperlingen geregistreerd worden. En het feit dat ik in de buurt woon, en van daaruit regelmatig mijn eigen blog aanpas, zal daar ook wel voor iets tussen zitten. Maar toch best wel interessant kaartje, ook op wereldschaal te bekijken. Daar heb ik alvast één fan uit Rusland (Mister Poetin?), één uit Thailand (strange), een aantal uit Frankrijk en ... niemand uit Wallonië. Tijd dat mister himself nog eens langskomt. Na nieuwjaar heb ik hem niet meer gezien ...









En dan de écht interessante dingen. Blijkbaar checkt iemand van op het "Research Network University Ghent" regelmatig mijn blog, alsook mensen vanuit het Vlaams Parlement en vanuit de Kamer. Nice. Mijn stuk over Brussel en de staatshervorming komt eraan, blijve kijke zou ik zeggen. :) Verder ook nog belangstelling vanuit de Belgische Senaat (is dat gij Louis?), en zelfs het Europees Parlement. Vanuit de VUB begot ook, en wil de lezer vanuit het ministerie van Justitie met een leestijd van 11 minuten 43 en een webweergave van 5 pagina's zich even aanmelden? Kan interessante discussie opleveren. Roularta media group, is dat u meneer Crols?

Staat u niet paf beste lezer? Ik wel. Hoe hou je het voor mogelijk dat we eigenlijk zoveel informatie te weten kunnen komen over elkaar? Ik hou ervan om te fantaseren wie dan wel mijn artikels aan het lezen is. Misschien zitten Berten&Pola wel gezellig bij de PC met een tas warme chocomelk: "Albert, regard cela! Un petit flamand qui se fâche. Amusant, non?"

Beste lezer,

Wees altijd welkom.

Brecht.

2 opmerkingen:

  1. Doe zo voort, mijn zoon, en je zal Spinoza heten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Drie keer raden wie er vanop "Research Network University Ghent" naar je site surft :-)

    BeantwoordenVerwijderen